Byl rok 2013 začátkem herní revoluce na linuxu?

Uplynulý rok nám přinesl v oblasti linuxu a her poměrně mnoho zásadních informací, jedná se jen o přechodný trend nebo se blíží herní linuxová budoucnost?

Situace před rokem

Je zřejmé, že se situace začala lámat přibližně před rokem, do té doby byly k dispozici hry od menších vydavatelů a tzv. Indiovky. Člověk co si tak chtěl na linuxu zahrát si buď zahrál některé z těchto her, které sice nebyly špatné, ale vzhledem k omezeným prostředkům k jejich vývoji jejich grafika byla vždy „trochu“ pozadu oproti aktuálnímu standardu, hry tedy velmi často měli zajímavý (revoluční?) herní styl, ale zpracování nebo nedomyšlenost je značně degradovali oproti jejich komerčním konkurentům s Windows. Jako příklad uvedu strategii Spring: 1944, která měla a stále má velmi zajímavý herní styl a různé vychytávky (každá střela je zvlášť propočítána a fyzika je zde opravdu reálná),  ale to že byla zdarma a postavena na svobodném enginu Spring Engine na ní prostě bylo znát. Druhým příkladem může být strategie Oil Rush, tu já osobně považuji za první novodobou komerční hru pro linux která měla na druhou strategii na poměry linuxových her velmi zajímavé grafické zpracování, ale jak jste po chvíli hraní zjistili, nebylo ve hře vůbec potřeba a k pohodlnému hraní bylo lepší sledovat jen malou zelenomodrou (nepletu-i se) minimapu v pravém dolním rohu a kouzlo hry tak trochu přišlo vniveč.

Vzpomeneme-li na doby ještě dřívější, tak při pojmu hraní na linuxu se mi vybavovalo jen pár herních pojmů a to: OpenArena, Nexuiz, SuperTuxKart a OpenTTD. Pro ty co neví tak poslední zmíněná hra vyšla v roce 1995 a stále se jedná o perfektní „tycoonovku“. Ostatní hry, které byly snadno ke stažení byly spíše jen takové blbůstky, které vás při hraní zabavili na pár (desítek) minut.

Příchod Steamu

To, že přišel Steam i na linux jistě začalo s celou situací hýbat, pravděpodobně není pochyb o tom, že kdyby se Valve neodhodlalo do linuxových vod vstoupit asi by se toho ani v roce 2013 moc nezměnilo. Avšak Valve se situace nebálo a z nějakého důvodu se do linuxové platformy opřelo poměrně silně (dnes již víme proč, Steam OS a podobně, ale k tomu až později…), což je jedině dobře. Potěšilo mne a samozřejmě také překvapilo, že to od začátku nebrali jen jako malý vedlejší úkol, ale jako jednu ze svých priorit.

Vavlve tedy začalo své herní pecky portovat i na linux (Left 4 Dead, Portal, Teamfortress a další) čímž ostatním vydavatelům dokázalo, že to vlastně není zase takový problém jak všichni tvrdili. Zatím se rozhodli je následovat řekl bych čtyři dle mého známější studia a to SCS Software (Euro Truck Simulator), Paradox Interactive (Europa IV, Crusader Kings…), Deep Silver (Metro: Last Light) a SEGA (Footbal Manager). Z toho první tři se do portování pustili řekl bych (skoro) naplno, poslední SEGA jen přeportovala hru Footbal Manager při čemž se asi moc nepředřela (stačí se na hru podívat a je vám asi jasné proč).

K tomu aby byly na linuxu dostupné všechny nové hry nepochybně chybí zapojení dvou největších herních vydavatelství a to EA a Activision, kteří jsou tak trochu nespravedlivě vůči linuxu naprosto laxní.

Steam OS a konzole od Valve

Na začátku se nevědělo proč se Valve tak silně opřela do projektů kolem hraní na linuxu, později to však vyšlo najevo. Valve v podstatě sází svou existenci na trhu s konzolemi právě na operační systém linux, výhody které mu to přinese jsou všem asi jasné (úspory za licence, svoboda při úpravách a podobně). Výhodou pro nás je, že vlastní konzole je pro Valve velký projekt a tak je jasné, že jej nemůže jen tak ukončit kdyby snad jejich konzole čelila nečekanému neúspěchu.

Příliv nových uživatelů linuxu?

Teď vyvstává otázka, zda lidé budou přecházet z Microsoftích OS na ty linuxové protože jeden z hlavních argumentů (Na linuxu si nic pořádného nezahraju) jim odpadá. Je jasné, že oproti Windows je situace na trhu s hrami pro linux stále horší, ale občasným hráčům by snad mohla současná nabídka stačit a můžou Windows opustit. Uvidíme kolik z nich právě kvůli tomuto důvodu odhodlá na linux přejít.

Uspěje-li konzole od Valve bude podíl linuxu určitě růst. Bohužel v hodně případech pouze o ty co si koupili konzoli a jsou mezi „linuxáky“ započítávání, ačkoliv v podstatě netuší co to linux vlastně je a že ho mají doma také. Když se nad tím pořádně zamyslíme tak konzole Steam Box linuxu na desktopu přímo nepomůže, jen se náš oblíbený otevřený operační systém dostane na novou platformu a to konzole, kde se mu třeba časem podaří hrát prim. Třeba i takový jaký hraje Android na trhu s mobilními telefony.

Takže budeme mít linux skoro všude, ale pořád asi ne na desktopech, i když nepřímo by ona konzole pomoci mohla, tím způsobem, že více her a komerčního software by na desktop mohlo přilákat více uživatelů. Ale především ten pořádný komerční software je stále hudba budoucnosti, možná téma k další linuxové revoluci v roce 2014?

Suma sumárum

Dle mého uplynulý rok rozhodně revolucí v tomto směru byl a po tolika letech kdy se na trhu s hrami na linuxu v podstatě nic nedělo se konečně ledy začaly hýbat. A jak je známo, bývá nejtěžší věci do pohybu uvést. Teď musíme jen doufat, že se probudí i Activision s EA a začnou pro naši oblíbenou platformu hry také portovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>